Gräsdoft

av Gustaf

Tidig morgon i juli. På innergården, just nedanför mitt fönster, susar den äldre av fastighetsskötarna runt på en stor, röd åkgräsklippare. Doften från det nyslagna gräset vandrar in genom balkongdörren, når mig där sitter vid skrivbordet och får mig att stanna upp, mitt i en tanke. Jag lutar mig tillbaka i stolen och drar ett djupt andetag. Behåller luften i lungorna ett par sekunder längre än nödvändigt, andas sedan ut.

Få dofter är så sprängfyllda med minnen för mig som den av nyslaget gräs, och när jag sitter där tillbakalutad, med fötterna utsträckta mot den punkt där väggen möter skrivbordet, översköljs jag av en strid ström av minnesbilder. Främst från barndomens gräsfläckiga somrar, fyllda av fotboll, indianlekar och cykelturer längs grusade landsvägar. Klichéerna är uppenbara, och jag kan inte låta bli att undra hur stor del av dessa somrar som faktiskt fylldes av just sådant  eller hur många gånger jag känt just den här doften sedan dess (det måste vara tusentals), utan att det gjort några vidare avtryck.  Minns också hur det doftade, nästan precis så här, när man satt bredvid det vidöppna, myggnätsförsedd fönstret på övervåningen i mitt föräldrahem, nyss inkommen och klar med gräsklippningen, medan svalorna svischade fram och åter över gården.

En liten del av mitt förflutna finns alltså lagrat i doften av nyklippt gräs, men där finns också en bit av framtiden. För när jag sitter där vid skrivbordet, med balkongdörren öppen och rummet fyllt av den lite sura men ändå söta doften av grässtrån som slagits sönder av gräsklipparens knivar, tycker jag mig också ana det kommande, åtminstone något av dess idé. Jag ser ett hus på landet, precis i skogsbrynet. En trädgård med äppelträd, vinbärsbuskar och rabarber. Tvätt på lina och vedbod bak knuten. Cyklar parkerade längs husväggen skvallrar om att här bor både vuxna och barn. Och så, mitt i alltihop, en man som skulle kunna vara jag, som jag hoppas blir jag, som släntrar över gårdsplanen, i färd med att utföra någon viktig, men ändå kravlös sommarsyssla.  Han är mycket lycklig.

