Fredag

av Gustaf

Jag är lycklig en kväll och det slår mig att det är för första gången på länge, åtminstone vad gäller just den här sortens lycka. Enkel, okomplicerad och avslappnad, utan sotblaskiga orosfläckar eller gnagande skuldkänslor. Kanske trots allt med ett sting av dåligt samvete – borde jag vara lycklig, just nu, under dessa omständigheter? En vag smärta i halsen, visserligen liten men tillräckligt stor för att störa, har irriterat mig i flera dagar. Jag tar ändå en cigarrett när det bjuds. Trotsiga halsbloss i porten till en gulbeige studentlänga – en outtalad metafor som jag ångrar dagen efter. Känner en enkel värme i bröstet och det är inte bara av röken eller ölen, eller ens båda i förening. Regression och framåtskridande går stundtals hand i hand, och för ett ögonblick får jag plötsligt svårt att urskilja mig själv i röran. Är inte detta bara en tolkning, ett återuppförande av någon jag en gång varit men inte längre är? Så säger jag något till någon om hur det irländska landskapet är poetiskt på ett sätt som perfekt speglar tragiken i landets historia och känslan passerar. Något har förändrats, hoppeligen är det till det bättre.

I bakgrunden snurrar Dundertågets nya singel. Vilka mönster ettorna och nollorna faktiskt skapar är ett dolt mysterium, men jag vill i alla fall tro att rörelsen är sådan. En långsam, meditativ skivspelargång, som numera tycks kunna pågå i evighet tack vare Spotify-applikationens repeatfunktion. Titeln är passande, det tog onekligen en lång tid. Val är inte bara det vi aktivt väljer, utan också det vi låter fortgå. Om det är av slentrian, rädsla, leda eller lycka har ingen betydelse, ett val är det likväl. Man glömmer sig och plötsligt har mönstret a-sida, b-sida och så a-sida igen upprepat sig så många gånger att det är omöjligt att exakt avgöra antal. Man hör inte längre musiken, den har internaliserats till bakgrundsbrus. Det spelar ingen roll hur mycket den först talat till dig som unik och livsnödvändig, vid det laget skulle den lika gärna kunna vara en slagborr, en diskmaskin eller en tomgångskörd bil.

