Utdrag

Tack för de rostade hasselnötterna, för barnet som tagit upp fötterna i soffan och inte kan räkna sina bekymmer än, för värmen från kaffekoppen, för skiftningarna i kastanjens lövverk; tack för de tio fingrarna som skriver, för arbetet och vilan, för cykellysenas signaler i natten, för min orakade skolkamrat på väg till rodden; tack för min halsduk och mina vantar, för collegets spiror, för subjunktivet, för tunnelbanan; tack för de smaragdgröna gräsmattorna som omringar staden, för honungen och mjölken, för paraplyets skyddande kupol av rosavit plast; tack för de som ler för sig själva och promenerar runt med händerna i fickorna, för schackspelaren på torget, för de röda tegelväggarna jag ser från fönstret; tack för förnedringen och upprättelsen, sömnen och vakan, handen Du håller över oss.

Kort sagt och utan att överdriva; Josefin Holmströms Terra Nova är en av internets allra mest välskrivna och läsvärda bloggar. Läs den, och läs för all del också hennes lika välskrivna och läsvärda debutroman Antarktis. Ännu ett citat; ”När jag citerar TS Eliot känns det inte ansträngt, inte det minsta.” Är det inte precis så man vill att det ska vara? Är det inte just detta vi (alltså jag) söker? Kanske inte nödvändigtvis i form av Eliot, men väl samma lätthet. Att utan oro kunna visa sina pretentioner.